איך לכתוב תסריט
תוכן עניינים
כמה מאפיינים עיקריים של כתיבת תסריט טוב:
מבנה ברור – הצגת הדמויות והעלילה, פיתוח קונפליקט ועלילה ופתרון וסיום.
דמויות מורכבות עם מניעים ברורים והתפתחות אופי.
דיאלוג חד, קולח ומאפיין את הדמויות.
עלילה מעניינת ויוצאת דופן עם קצב טוב ומתח.
סצנות ויזואליות ודינמיות. חשוב לתאר את מה שהקהל רואה.
שימוש בסמלים ודימויים קולנועיים.
מינון נכון של פעולה, דרמה וקצב יחד עם רגעים שקטים יותר.
סגנון כתיבה קולח, תמציתי ושימוש בשפה קולנועית.
תשומת לב רבה לפרטים קטנים שמוסיפים עומק ורבדים.
סיום מפתיע ומספק שעונה על שאלות וקונפליקטים מרכזיים בעלילה.
כתיבת תסריט נקייה וברורה שמאפשרת גמישות יצירתית בהפקה.
כתיבת תסריט מאפיינים
קיימות מספר תוכנות וכלים שימושיים לכתיבת ופיתוח תסריטים:
Final Draft – תוכנה ייעודית לכתיבת תסריטים התומכת בפורמט תעשייתי וכלי ניתוח תסריט.
Celtx – תוכנה חינמית לכתיבת תסריטים עם אפשרויות פורמט ועריכה בסיסיות.
WriterDuet – תוכנה מקוונת לכתיבת תסריטים בשיתוף פעולה.
Fade In – תוכנה לכתיבת תסריטים עם אפשרויות פורמט מתקדמות.
Scrivener – תוכנה לכתיבה יצירתית המאפשרת לארגן ולכתוב תסריט.
Trelby – תוכנה חינמית ופשוטה לכתיבת תסריט.
יישומוני תסריטה בטלפון – ישנם יישומונים נוחים לכתיבה בדרכים.
גיליונות אלקטרוניים – אקסל או גוגל דוקס לכתיבה ועריכה בסיסית.
תוכנות עריכת מסמכים – וורד או גוגל דוקס לעריכה.
תוכנות מתאמי תסריט – לניתוח מבנה וקצב התסריט.
כתיבת תסריט בכתב יד או כטיוטה יכול לעזור כהכנה לפני כתיבת סיפור החיים.
כלים לכתיבת תסריט
המבנה הבסיסי בתסריט:
מהי הדמות ותיאור כללי של גיל, מראה ומאפיינים בולטים.
רקע – מידע על עבר הדמות, ילדות והתבגרות, אירועים מכוננים.
אופי ואישיות – תכונות אופי עיקריות, חוזקות וחולשות של הדמות.
יחסים וקשרים – יחסים עם דמויות משמעותיות אחרות בחייהם. משפחה, חברים, יריבים וכו'.
מטרות ושאיפות – לאן הדמות רוצה להגיע, מה מניע אותה קדימה.
קונפליקט פנימי – המאבקים, הפחדים והספקות של הדמות.
קשת השינוי – איך הדמות משתנה ומתפתחת במהלך הסיפור.
סצנת מפתח – סצנה קצרה המדגימה את אופי הדמות.
דיאלוג אופייני – קטע דיאלוג קצר הממחיש את אופן דיבור הדמות.
האיפיון צריך להיות מקיף אבל תמציתי. כדאי להביא דוגמאות קונקרטיות להמחשה.
מבנה ואיפיון תסריט
שאלות ותשובות בנושא איך לכתוב תסריט לסרט וידאו
כתיבת תסריט היא מיומנות מיוחדת שדורשת כמה נהלים וטכניקות כדי לספק מסר ברור וליצור חווית מרגשת מרתקת ונעימה. תסריט הוא הסיפור, שאותו יש להעביר באמצעים ויזואליים ,קולנוע, טלוויזיה, אינטרנט.בנוסף לטקסט והדיאלוגים צריכים להתחשב בזויות הצילום האווירה ותקופת הסיפור. יש חשיבות לאמצעי המחשה ,הצד האמנותי חשוב מאוד להעברת הרגש והמסר של הסיפור,השתמשו בתיאורים שיעבירו לצופים את ההרגשה.
למצוא רעיון מקורי לתסריט יכול להיות אתגרי, אך עם קצת יצירתיות וחשיבה יכול להיות גם מאוד מרתק. הנה כמה אסטרטגיות למציאת רעיון מקורי לתסריט.
השראה מהחיים האמיתיים, שימוש בדמיון חשוב לשאוב מהדמיון ולחשוב מחוץ לקופסה.
התרשמות מסביבה ,שאלות פשוטות כמו "מה יכול לקרות אם…" יכולות להוביל לרעיונות מקוריים ומעניינים.
שילוב רעיונות: לעיתים רעיונות שנראים פחות מעניינים בפני עצמם יכולים להתחבר יחד וליצור משהו מרתק. נסה לשלב בין רעיונות שונים ולראות מה יכול לצאת מזה. כתיבת תרחישים קצרים.
תסריט קולנוע: זהו הסוג הנפוץ ביותר של תסריט, המיועד ליצירת סרטי קולנוע. התסריט מתאר את הסיפור באמצעות פרקים, סצנות, דיאלוגים והוראות טכניות לביצוע ההפקה.
תסריט טלוויזיה: כתיבת סדרות טלוויזיה מחייבת תסריטים מיוחדים המתאימים לפורמט הטלוויזיה, שכולל סצנות, מקומות ופרקים. כל פרק עשוי להיות מתוכנן כסיפור מוגמר בפני עצמו או חלק מסיפור רחב יותר.
תסריט תיאטרון: תסריט להצגת תיאטרון כולל מסמכים טכניים ודרמטורגיים כמו כיוונים לבימה, תיאורי הפקה, וכמובן, הדיאלוגים והסיפור.
תסריט רדיו: כאן הדיאלוג הוא הקריאוניקה העיקרית והתסריט מתבצע על פי השמעה בלבד, מבלי להתמקד בתיאורים ובראיונות חזותיים.
תסריט מחזמר: תסריט המיועד למחזמרי מוסיקל, המשלבים בין דיאלוגים לשירים ולריקודים.
תסריט תיעודי: תסריט שמיועד לייצוג דיוקנות מסוימת ומתואר באמצעות תיעוד של תוכניות או אירועים באמצעות צילום וסצנות תיעודיות.
תסריט משחק: תסריט שמיועד למשחקי מחשב או פלאפון, וכולל מגוון של מידע כולל תיאורי על מנהיגים, עולמות, משימות ועוד.
תסריט תיקשורתי: תסריט המיועד לפרסום מסר או מוצר, וכולל סצנות, דיאלוגים וכיוונים לבימה.
פרומו תסריטי, הוא תיאור קצר ומרכזי של תוכן התסריט, המיועד לקריאה מהירה ולהצגה למטרות פרסום והמכירה של הסיפור. הפרומו מתרכז בנקודות המרכזיות של הסיפור ובדרכים שבהן הוא מתארך.
המטרה העיקרית של פרומו תסריטי היא לשכנע את הקורא או המפיק כי הסיפור יכול להיות מעניין ומרתק, ולשוב עליו לקריאה מלאה או להתחייבות להפיקו. הפרומו תסריטי נהיה כלי שיווקי חשוב בעקבותו יתקבלו החלטות בנוגע לעצם הסיפור ולעתידו.